|
Půlení motoru | |
Půlení motoru
Puleni motoru fichtla
Jawa 20 pionýr. Relativně jednoduchý přibližovadlo, který mě vždy dovezlo tam kam jsem chtěl, sice ne vždy za předem odhadnutou dobu, ale vždy sem dojel. Závady byly buď takové, že se odstranily cestou, nebo nenarušily schopnost dojet.
A tak se jezdilo, v poslední dobe spíš příležitostně až svátečně (jezdím na jinejch strojích), ale jezdilo. A protože mezi jízdama byly dlouhý pauzy, ani mi neprišlo divný, že to nejak čmoudí. Říkal jsem si, že se usadil olej v nádrži. Sice to nějak divně smrdělo, ale uklidňoval jsem se tím, že se ještě asi motor neohřál ... jenze když se začal olej ztrácet z převodovky, bylo to jasný. A taky mi bylo jasný, že bez puleni to nepůjde.
Takže když byl čas, vyndal jsem motor z rámu za účelem jeho rozebrání a zjištění závady, abych jí mohl odstranit a motor složit. Vytlačil jsem ostatní motorky ven, abych měl místo v garáži, páč venku byla zima a začal. Napřed jsem sundal horní kryt karbece a filtru (bříško) sedlo.
Sundavání sedla
Následovala demontáž plechařiny, tedy zadního plechu (blatník), podlah a tunelu.
Po sundání zadního plechu, tunelu a podlah
Teď je nutný odpojit od bloku motoru všechno, co ho může držet. Takže je to lanko spojky, kabel na svíčku, dráty eletriky a řetěz. To znamená sundat pravé víko motoru. A pod nim se naskytla zajímavá podívaná.
Gufero u pastorku sekundáru
Pastorek sekundáru (přední řetězové kolečko) je zajištěný maticí, jenže ta se povolila a lehce "upravila" gufero ve víku motoru. No nic, zřejmě místo jednoho gufera budeme kupovat dvě... pokračujem. Sundat vzduch. filtr, karburátor, odpojit výfuk... Teď vyndat šrouby co drží motor v rámu a motor vyndat. Pozor, stojánej je přidělanej za motor, takže fichtl bez motoru spadne!
No a když máme motor venku, je dobrý vypustit olej aby nevytekl až po sundání levýho víka.
Vypouštění oleje
Aby vytekl všechen olej, je dobrý motor různě naklánět, jinak ho tam vcelku dost zbyde. No ale řekněme že je venku, takže můžem odnést motor na stůl a rozebírat.
Sundal jsem hlavu a kouknul na píst. Čekal jsem tuny karbonu (přeci jenom převoďák v poměru 1:10ti musí snad zanechat nějaký následky. Nebylo to ale tak strašný, na pístu karbon byl, ale šel celkem dobře dolů, no a v hlave byl jenom takovej tmavej povlak, kterej šel utřít hadrem. Takže žádnej děs a žádná hrůza, čekal jsem to horší.
Pohled na píst po sundání hlavy, vrstva karbonu okolo 0,5mm
Na hlavě válce vůbec není poznat, že motor chroupal převoďák cirka 1:10ti
Po otření hadrem je hlava skoro čistá
I z pístu jde karbon celkem snadno
Potom jsem vyndal šrouby a sundal víko. Opět jsem čekal ledacos, jenom ne čistej vnitřek převodovky. Takže dalí příjemné překvapení.
Pod víkem vše čisté
Tak a teď to začne. Spojka, jedna z věcí na fichtlu, u který zřejmě konstruktéři nepřemejšleli. Proč to neudělali jako u 150ky Cecka, ktery melo na steftech spojky zavit a prižinky se prostě stlačovaly utahováním matic? Jenomže to udělali tak jak to udělali a mě čekal leteckej den segrovek, pružin a všeho možnýho. Zmáčknout kombinačkama podložku mezi segrovkou a pružinou, pokusti se stlačit pružinu a poté se ještě pokusit vytáhnout ségrovku. Při úspěchu se tohle všechno dělá 5x, jinak asi donekonečna... nebo spíš do doby než ségrovka praskne a všechno to odletí někam do dáli. No Mě nakonec ulítly dvě pružinky (našel jsem je), ségrovky sem radši koupil nový...
Spojka je dole, primárňí řetěz jsem sundal, teď už jenom stáhnout kolečko z kuželu na klice. Jak ale na to? Vytáhnul jsem páskovinu s dírama na 250 a zkusil aplikovat.
Stahovák z 250
Jenomže díry nebyly přesně tam kde měly být, takže se šrouby vaklaly a sklouzávaly. Nezbylo než udělat přímo na fichtla. Páskovinu sem měl ale už jenom slabší, no, uvidíme, říkal jsem si, snad to vydrží. Takže jsem se ani nedivil tomu, že se stahovák začal docela prohýbat...
Stahovák je napružen
Stahovák je napružen z jiného úhlu pohledu
Pohled na gufero na klice před sundáním kolečka, už tady je vidět že něco není v pořádku
No, nebudu vás napínat jako stahovák, pomohla brzdovka, povolení, utažení stahováku, povolení... asi 3x a potom to udělalo LUP a vylítlo asi metr do vzduchu a kolečko bylo dole.
Tak a teď rozpůlit motor. Vyndat všechny šrouby co by mohly bránit půlení, navlíknout páskovinu na dva šrouby levýho víka a vytlačit kliku z ložiska. A hlídat, aby se to někde nekřížilo. Mě to šlo relativně snadno, zůstalo mi to viset někde v oblasti převodovky, ale po chvíli valkování se všim možnym se mi koečka vysypaly a bylo to.
Blok motoru po rozpůlení
Teď všechno vyndat, vyčistit a nandat zpět. A nezepomenout na to, že jsem motor půlil kvůli guferu, takže ho hlavně vyměnit!
Gufero po vytažení z domečku... správně má být vcelku
Karter je očištěný, nandat převody a kliku a můžeme jet
Klika a převody jsou tam kde mají být
Když je uvnitř vše kde být má, je nutný ještě zjistit kde a v jaké pozici má být startpáka aby šly kartery k sobě (je tam zarážka), no a pak už jen odmastit, nanést silikon a přiložit k sobě. Zandat šrouby, ale nedotahovat nafest, to teprve až ztuhne silikon.
Kartery po stažení
Pohled na nové gufero na klice
Táák, kartery máme u sebe, stažené, teď nandat válec. Jenže já neměl těsnění pod válec, takže jsem si ho udělal. Desky ze sešitu se mi zdály tím vhodným materiálem, takže jsem si vystřihl díru o poloměru 22mm, dosedací plochu válce natřel fixem a papír s dírou nasadil na vložku válce, aby se tvar těsnění obtiskl na papír. Pak už ho jen vystřihnout a "aplikovat" a nasadit válec (pozor na zámky u pístních kroužků), hlavu a dotáhnout.
Obtisk dosedací plochy válce na papíru
Těsnění na svém místě
Válec je na svém místě
Teď spojka a primární převod. Kolečko na kliku jde mnohem snáz nantad než sundat, jenom se nasadí a dotáhne. Spojka se nasadí a pak se člověk snaží zmáčknout přes podložku pružinku tak, aby mu nevystřelila oko, naopak, aby ji zmáčknul a zajistil ségrovkou. Měl jsem nové podložky (silnější, takže se nedeformují) i ségrovky, šlo to relativně snadno. Takže spojka i je kde být má, můžeme to vyzkoušet. Nasadíme řadičku a zkoušíme... a zjistíme, že tam jde jenom jednotka, nebo neutrál mezi 1/2. Potom zjistíme, že pokud vyšroubujeme levý šroub co drží řadicí mechanismus, funguje to jak má. Po dvou dnech pátrání zjištuju, že ten šroub je moc dlouhý a brání mechanismu v otáčení. Takže ho zkrátím a je to. Můžeme odmastit dosedací plochy, nanést silikon a přidělat víko.
Teď už to zase vypadá jako motor
|
|
|